O mnie

Alicja Defratyka

Jestem ekonomistką posiadającą 14-letnie doświadczenie menadżerskie w biznesie, mediach oraz organizacjach pozarządowych.

Specjalizuję się w tematyce społeczno-ekonomicznej, w tym w zagadnieniach związanych z rozwojem społeczeństwa obywatelskiego, podnoszeniem wiedzy i świadomości społeczno-ekonomicznej Polaków, innowacjami społecznymi i strategiami rozwoju start-upów, a także marketingiem politycznym i komunikacją oraz badaniami społecznymi.

Ukończyłam Szkołę Główną Handlową w Warszawie, broniąc pracę magisterską u prof. Leszka Balcerowicza. Jestem absolwentką studiów podyplomowych Akademii Psychologii Przywództwa na Politechnice Warszawskiej oraz Praktycznej Psychologii Społecznej na Uniwersytecie SWPS.

Byłam w grupie osób, które stworzyły i rozwijały Fundację Forum Obywatelskiego Rozwoju – FOR założoną przez prof. Leszka Balcerowicza.

Jako pomysłodawca, koordynowałam jeden z głównych projektów FOR: edukację ekonomiczną dzieci i młodzieży z wykorzystaniem komiksów.

Koordynowałam uruchomienie w centrum Warszawy „Licznika Długu” i odpowiadałam za jego promocję oraz akcje edukacyjne w tym zakresie.

Mam doświadczenie w prowadzeniu kampanii społecznych. Koordynowałam m.in. ogólnopolską kampanię profrekwencyjną „Pępek Europy”, realizowaną w szerokiej koalicji organizacji pozarządowych, której celem było zwiększenie frekwencji w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku.

Byłam w grupie osób, które koordynowały pierwszą edycję Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce.

Pracując w FOR oraz ośrodku dialogu i analiz THINKTANK, inicjowałam i koordynowałam liczne projekty dialogu społecznego, CSR-owe (w tym „Rok Odpowiedzialności”), a także debaty
i konferencje z udziałem  ekspertów, przedstawicieli władz, mediów i biznesu, jak np. „10-15-25 lat Polskiej Transformacji” czy BUKOVINA-THINKTANK-RE-LAB, a w jego ramach: „RE-DEFINICJE: Portret pokolenia wielkiej zmiany”, „RE-WIZJE: Jaka będzie Polska za 10 lat”, „RE-START: Wyzwania dla nowego rządu”.

Doświadczenie w biznesie zdobyłam rozwijając od podstaw francuską firmę w Polsce, w tym otwierając m.in. sklep wielkopowierzchniowy. Pracując we Francuskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej pomagałam francuskim firmom rozwinąć biznes w Polsce, a polskim wejść na rynek francuski.

Pracując w mediach w agencji informacyjnej Newseria doradzałam firmom i organizacjom strategie komunikacyjne.

Prowadzę również społeczny projekt profrekwencyjny MaratonWyborczy.pl.

Na stronie projektu w jednym miejscu zbierane są i publikowane polskie i zagraniczne spoty wideo, memy, obrazki satyryczne i komiksy, które są ogólnodostępne w Internecie i mediach społecznościowych. Ich celem jest zachęcenie do pójścia na wybory, bez wskazywania na kogo głosować.