Data News, czyli raport o tym, jak odnaleźć się w gąszczu liczb

Na sondaże, liczby, rankingi i wskaźniki narzekamy od dawna: na ich metodologię, sposób przedstawiania i zestawiania wyników. Czy ta krytyka jest uzasadniona? Jak korzystać z danych, jak przedstawiać liczby, jak  je interpretować i wizualizować, aby nie fałszować obrazu rzeczywistości? I dlaczego PKB Irlandii w 2015 roku rosło szybciej niż w Chinach i Indiach?
Aby odpowiedzieć na te pytania przygotowaliśmy raport „Data News, czyli jak liczby rządzą światem”.

Gdy chcemy uzasadnić daną tezę lub opinię, niemalże intuicyjnie sięgamy po dane, które będą jej dowodzić. W erze Big Data są one ogólnie dostępne, a ta wielość daje duże pole do manipulacji i rodzi pokusę ich wybiórczego stosowania.

Autorzy raportu w zwięzłej formie przedstawiają zawiłości związane z wykorzystaniem liczb do celów informacyjnych oraz podpowiadają, jak nie dać się manipulacjom.  I wyjaśniają:

  • jak czytać sondaże
  • czy są one w ogóle przydatne
  • które rankingi są lepsze, a które gorsze
  • jak graficznie przedstawiać dane
  • jak majstrowanie w metodologii wpływa na kształt zestawienia
  • jak dane mogą kształtować świadomość społeczną
  • jak interpretować i porównywać liczby

Ponadto raport pokazuje, jak można manipulować sondażami – i na co trzeba zwracać uwagę, gdy chcemy się na nie powołać.

W gronie autorów raportu znaleźli się:

  • Michał Szapiro (CEO, Agencja SZAPIRO|SCHWANN)
  • Karol Schwann (dyrektor operacyjny, Agencja SZAPIRO|SCHWANN)
  • Alicja Defratyka (ekonomistka, autorka projektu ciekaweliczby.pl)
  • Jakub Bierzyński (prezes domu mediowego OMD, jeden z założycieli SMG/KRC Poland)
  • Tomasz Szapiro (Instytut Ekonometrii SGH)
  • Ignacy Morawski (szef platformy SpotData i dyrektor Działu Analiz i Raportów Bonnier Business Polska)
  • Sebastian Lis (założyciel studia graficznego Logotomia)

 

Przeczytaj raport:

 

 

Wydawcy i partnerzy:

SZAPIRO|SCHWANN www.szapiro.pl

Agencja łącząca kompetencje firmy doradczej i think-tanku działającego w obszarze Public Relations. Zarządza reputacją klientów, wspierając ich kluczowe inwestycje oraz odpowiadając za przygotowanie i wdrożenie strategii komunikacji. Specjalizuje się w tworzeniu wizerunku korporacyjnego i działaniach Public Affairs  z wykorzystaniem narzędzi cyfrowej komunikacji.

Studio Logotomia www.logotomia.com.pl

Studio kreatywne specjalizujące się w brandingu. Nadaje markom tożsamość od 2006 roku.Współpracuje zarówno z dużymi korporacjami, jak i mniejszymi firmami oraz organizacjami pozarządowymi.

Jakub Bierzyński www.bierzynski.pl

Prezes domu mediowego OMD, a także jeden z założycieli SMG/KRC Poland (dziś Millward Brown), największej w Polsce agencji badań rynkowych. Socjolog, przedsiębiorca, inwestor, publicysta, komentator rynku mediów i aktualnych kwestii społecznych.

SpotData  www.spotdata.pl

Jest platformą wizualizacji i analizy danych ekonomicznych, działającą na styku mediów i analiz. Dzięki SpotData można bardzo szybko i łatwo zobaczyć najważniejsze trendy w polskiej gospodarce.

Ciekaweliczby.pl to autorski projekt edukacyjny przybliżający opinii publicznej warte poznania fakty oparte o konkretne dane liczbowe. Ideą jest prezentowanie danych tak, by każdy mógł łatwo wyciągnąć z nich obiektywne wnioski i krytycznie spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość. To cenna umiejętność w dobie post-prawdy, gdy granice między faktem i opinią, prawdą i fałszem, informacją i dezinformacją coraz bardziej się zacierają.

 

Do pobrania:

  1. Informacja prasowa „Data News, czyli raport o tym, jak odnaleźć się w gąszczu liczb”
  2. Okładka raportu „Data News”
  3. Banner „Data News”